Copiii din mediile rurale defavorizate

Dacă vom vrea vreodată să intervenim sistematic și transformator în educația copiilor din mediile rurale defavorizate, cele mai de efect rezultate le vom avea dacă:
- insistăm pe educația preșcolară de calitate;
- introducem pedagogi cu rol pastoral în școală, nu mai târziu de vârsta de 12 ani.

Am luat copii la Helikon, cu burse complete, și din familii defavorizate. Începând cu clasa I sau cu grădinița. De cele mai multe ori, e târziu la clasa I. Merg greoi oricât ajutor individual le-ai acorda. Le lipsesc segmente vitale în dezvoltare, cele care își au fereastra de oportunitate în intervalul 0-6 ani: atenția, limbajul, logica, orientarea, motricitatea fină, stimularea senzorială și cognitivă de bază. Ajung la școală cu etape arse și greu de recuperat. Cu decalaje mai mari de 2 ani între vârsta cronologică și cea emoțională sau de potențial academic. De aceea se demotivează ușor, asta pe lângă dificultățile pe care le au zilnic acasă și la care regresează la întoarcerea de la școală.

Rolul pastoral e acea poziție pe care și-o asumă un adult dincolo de orele de la clasă și care presupune ascultarea activă a copiilor, medierea permanentă a relațiilor dintre ei, participarea inspirațională la activitățile lor libere, pe holurile și în curtea școlii. Nu un consilier de birou și de întâlniri unu-la-unu in cabinet. Nu un profesor care are și catedră. Un pedagog, un psiholog, un educator care ține în brațe toată comunitatea de copii, e conștient de dinamica relațiilor și a problemelor lor, îi ajută să-și îmbogățească registrul interactivității personale, să-și stăpânească impulsivitatea, să-și crească încrederea în sine. 12 ani e vârsta maximă a acestui tip de rol în viața lor. Mai târziu e prea târziu.

Aceste 2 minime intervenții ar aduce educația din unele medii sociale la un prag un pic mai mare de impact pe destinul copiilor cu șansa a doua. Nu e suficient să le luăm ghiozdane si pantofi și să îi trimitem la școală. Banii trebuie băgați și în măsuri cu impact măsurabil. Conform analizelor PISA, avem cel mai neinterventionist și netransformațional sistem de educație din Europa pentru copiii care pornesc cu șansa a doua în viață.