Despre atelierele Helikon

Nu reușesc să răspund la toate întrebările care cer lămuriri despre programele Helikon din București. Iată câteva idei.

Nu, nu am deschis grădiniță. Nici un after-school propriu-zis.

E vorba de un program experimental, care, pentru 4 ore zilnic, oferă copiilor mare intensitate de stimuli și module ritmice de pregătire pentru toate palierele gândirii și ale maturizării socio-emoționale, adaptate fiecărui prag de vârstă.

De 1 an de când îl rulăm, am reușit să documentăm modul în care anumite activități au impact fundamental pe puterea de concentrare a copiilor, pe atenție, limbaj, angajare și motivație școlară.

Am arătat - pe pagina mea aici sau pe platforma Vocea Parintilor - cât de neglijate sunt in școlile noastre primare și grădinițe, următoarele aspecte în formarea copiilor și cât de mare e saltul cognitiv când acordăm timp proceselor care formează:

- deprinderea de a desena, de a construi hărți mentale din vârful creionului, de a pune pe hârtie relația parte-întreg, secvențele unei acțiuni și sificientă expresivitate prin detalii.
- abilitatea de a exersa conștient menținerea atenției, a concentrării, a tonusului cognitiv. Cu alte cuvinte, nu e suficient să cerem copiilor să fie atenți sau să se concentreze fără să îi învățăm cum se mențin focusul și starea de alertă și angajare a minții.
- gândirea logico-matematică, implicând toate componentele ei, nu numai cea numerică, insistent, exclusiv și mecanic antrenată în școli.
- memoria procedurală și faptică; rutina de lucru, îmbinată cu diversitate, surpriză, mirare, curiozitatea, rol și relevanță in echipă; 
- inițiativa, prezentarea publică (în relați cu ceilalțo copii) și reflecția asupra învățării proprii;
- limbajul, folosirea conectorilor logici, a cuvintelor specifice, a nuanțelor în exprimare; jocul de rol, dramatizările.
- înțelegerea și explicarea fenomenelor din lumea vie cu insistență asupra proceselor care antrenează interdisciplinaritatea; 
- înțelegerea propriului corp și exersarea coordonării și a calităților motrice; frecvența jocurilor de autocontrol, strategie și reactivitate conștientizată;

Funcționăm în două sedii de la toamnă: în Tineretului și în Satul Francez - 4 ore pentru preșcolari, 4 pentru școlari, zilnic. Sunt alese grupuri fixe, pe durata unui an, pe care documentăm și măsurăm impactul. Le place mai mult școala? Se organizează mai bine cu temele? Învață să gândească pe cont propriu? Își asumă singuri priorități? Au un anumit nivel de hărnicie? Sunt din ce în ce mai interesați să afle lucruri noi? Citesc și vorbesc mai coerent? Sunt mai atenți și mai concentrați?

Sunt două programe care urmează etapele și ideile de lucru din cele două suporturi-curs pe care le-am scris pentru atelierele și conferințele cu părinți și profesori. O ilustrație practică a ceea ce ar trebui să însemne formarea copiilor intre 3 și 12 ani, cu speranța că pot inspira, documentându-l, pe toți cei interesați de educație.