Cum ajung copiii adulți împliniți?

 

Din experiența mea de peste 30 de ani de comunicare cu părinții, cel mai răspândit răspuns pentru ”Ce îți dorești pentru copilul tău?” este ”Să fie fericit, împlinit.”

Haideți să vedem cum arată ”fericirea” din viitorul copiilor noștri, ce anume o alcătuiește?

  • Capacitatea de autoreglare emoțională, în primul rând. Cu alte cuvinte, îi creștem acum cu intenția de a dezvolta abilitatea de a recționa conștient, calm și încrezător în fața evenimentelor dificile, neașteptate, inoportune.
  • Calitatea relațiilor sociale și emoționale. Altfel spus, copiii noștri vor fi înconjurați în viața lor adultă, de oameni autentici, vor comunica sincer, vor ști să iasă din situații toxice, își vor găsi tribul, vor simți și vor primi, cu adevărat, iubire, apreciere și sprijin.
  • Capacitate intelectuală de a rezolva probleme complexe. În viața lor de adult, își vor folosi gândirea analitică și critică, vor prioritiza, vor planifica și calcula corect acțiuni, decizii, alegeri. De aici – o anumită siguranță financiară, stabilitate și securitate în viața imediată, pragmatică.
  • Energia fizică. Vor ști cum să își îngrijească și potențeze corpul energetic, făcând alegeri sănătoase de viață privind somnul, hrana, mișcarea fizică, timpul liber, distracția personală.

Vă invit pe 16 martie, la București, să discutăm despre copiii noștri, pornind invers, de la această imagine ideală pe care o proiectăm la capătul misiunii noastre de părinți și profesori:  ”adultul fericit sau împlinit”.

Pentru cele patru calități de mai sus -  maturitate emoțională, inteligență socială, raționamente complexe și tonus fizic -  există, de-a lungul copilăriei, în viața familială și școlară, acțiuni-cheie și ferestre de oportunitate din ce în ce mai clar definite în cercetare și în literatura de specialitate. Evoluția psihologiei și a neuroștiințelor, uriașă în ultimii 7-8 ani, ne ajută astăzi să devenim din ce în ce mai conștienți, ca educatori.

La întâlnirea noastră, vom arăta, cu exemple concrete, cum se pun bazele împlinirii personale de mai târziu, în anii copilăriei, începând cu fiecare etapă critică de dezvoltare: 0-2 ani, 2-3 ani, 3-6 ani, 6-9 ani, 9-12 ani, 12-15 ani, 15 – 19 ani, 19 – 21 ani.

Vă invit să vorbim despre:

  • Ce chei trebuie activate la fiecare etapă de vârstă, de mai sus, pentru maturizarea emoțională: reglarea impulsivității, încrederea în sine, reziliența, perseverența, disponibilitatea de a depune efort, de a menține entuziasm și curiozitate față de lume și învățare;
  • Ce anume îi ajută pe copii să îți construiască sentimente de apartenență, prieteni, relații stabile, chiar dacă se simt diferiți sau sunt mai timizi;
  • Cum se stabilizează procesele intelectuale eficiente, începând cu atenția, răbdarea și continuând cu abilitatea de a citi, a scrie, a raționa matematic, analitic și critic;
  • Cum cultivăm deprinderi sănătoase de îngrijire, alimentație și odihnă, într-o lume plină de voci tentante și modele de viață neautentice;
  • Cum recuperăm în dezvoltarea copiilor pierderi ale anumitor etape de vârstă sau ale evoluției școlare?

Conferința va avea următoarea structură:

9.30 – 10.00- Recepția invitaților

10.00 – 12.30- Prezentarea temelor de mai sus, cu pași concreți și instrumente practice de lucru, pentru părinți și profesori;

12.30 – 13.00- Pauză cafea/ mini-prânz

13.00 – 15.00- Sesiune interactivă, cu întrebări din partea participanților

Vă aștept cu nerăbdare și cu surprize inedite!

Oana Moraru

 

Prețul biletului: 290 lei/persoană

Hotel Sheraton/ Sala Platinum Ballroom- etajul 1

ACHIZITIE BILET :SOLD OUT!!!

Intrarea în sală se face în baza numelui cu care v-ați înregistrat!

 

 Oana Moraru este profesor cu 32 de ani experiență la catedră. Fondator al Şcolii Helikon din Călăraşi si Bucureşti, Oana publică de peste un deceniu numeroase articole pe tema educației si organizează cursuri pentru formarea profesorilor şi a pārinților.

Oana a publicat două cărți pe tema combaterii analfabetismului funcțional, la Editura Univers, "Copilul tău scrie" si "Copilul tău citeşte". Tot ea este şi autoarea "Caietului pentru înțelegerea in adâncime a textului" - un caiet pentru copiii între 8 şi 12 ani, conceput în sprijinul formării gândirii analitice şi critice. Oana este co-autorul podcastului "Părinți CuMinți", cu 25 de episoade deja pe temele mari ale educației, podcast adresat deopotrivă părinților şi profesorilor. Este promotoare a poveştilor Olinei Ortiz, povesti vândute în peste 100 000 de exemplare, la care a contribuit cu soluții, idei de jocuri şi activități cu preşcolarii si şcolarii mici pentru antrenamentul capacitatii de a înțelege textul literar.

Oana sprijină sute de familii in sesiuni de evaluare a progresului elevilor şi de consultanta in sprijinul dezvoltarii scolare de succes.

 

 

 

Dragi părinți,

Reiau, pentru o singură lună, Atelierele de evaluare a copilului și de feed-back pentru părinți.

Atelierele se desfășoară în grupuri de 10 copii, alături de care mă joc timp de trei ore – o joacă plină de provocări și voie bună  - cu activități diverse, pe care copiii nu le percep ca forme stresante de testare sau evaluare personală. Sunt însoțită de un psihopedagog, cu intenția de a urmări împreună indicatorii dezvoltării școlare a copilului, în relație cu etapa de vârstă la care se află. Ne întâlnim cu grupele de preșcolari și școlari, în spațiile de lucru ale Școlii și Grădiniței ”Helikon”.

Evaluarea este una psiho-pedagogică și conține prognoze legate de evoluția școlară a copilului pe termen scurt și lung, alături de strategii de lucru recomandate părinților, la întâlnirea unu la unu cu aceștia.

  • Capacitatea de autoreglare emoțională și dezvoltarea socială;
  • Dezvoltarea intelectuală – conform vârstei și urmărind programa națională;
  • Stiluri de învățare, predispoziții, nevoi intelectuale și planuri academice pe termen lung;

După atelierul de testare și urmărire a preșcolarilor și școlarilor, mă întâlnesc cu familiile, direct, pentru comentarea observațiilor adunate și pentru sfaturi directe și lămuriri practice, în sesiuni de câte 30 de minute. Rămân, de-a lungul timpului, conectată cu dvs., pentru situațiile în care este nevoie suplimentară de îndrumare. Întâlnirile cu famila sunt programate conform unui desfășurător transmis în avans. Ele pot fi live sau pe zoom.

Grupele se formează pentru fiecare zi de vineri a lunii martie, și sunt adresate numai copiilor între 3 și 6 ani și școlarilor de la clasele Pregătitoare, I, II, III și IV.

Deci, zilele atelierelor de evaluare sunt: 1 martie, 8 martie, 15 martie, 22 martie și 29 martie. Orele și grupele se formează, pentru fiecare dintre aceste zile, astfel:

9.00 – 12.00 – Grupă preșcolari (3-6 ani)

14.00 – 17.00 – Grupă școlari (Pregătitoare – IV).

Copiii vor participa la o singură sesiune, în funcție de data aleasă de dvs.

Linkul pentru înscrieri se află mai jos. După completarea lui, așteptați un mail de la noi, cu alte informații legate de locație și pregătirea copiilor, respectiv cu toate detaliile de plată. Înscrierea se consideră valabilă după achitarea taxei de participare).

Costul atelierului + sesiunea de feed-back cu fiecare familie, în parte: 1200 lei

Link: link inscriere pentru PRESCOLARI- DEZACTIVAT- inscrierile sunt inchise

        link înscriere pentru ȘCOLARI-DEZACTIVAT- inscrierile sunt inchise

TABĂRA DE VARĂ

Revenim cu vești despre tabăra de vară organizată de Școala ”Helikon”. După cum știți, de anul Tabăra de vară Helikon ”s-a așezat la casa ei”, într-un colț de pădure și lac, la Snagov.

Anul trecut am avut prima ediție de tabără la Snagov, cu 6 serii distincte de copii și cu un total de aprox. 200 de participanți.

Suntem într-un spațiu de poveste, înconjurat de pădure, cu ieșire la lac și teren de peste 2000 mp.  Am amenajat ponton, teren de sport, piscină în aer liber, traseu sportiv de tip parcour, căsuță în copac, tiroliană etc. Casa are trei niveluri, open space, cu paturi suprapuse, cu terase mari și răcoroase pentru activități la mese, în aer liber.  Ne-am autorizat din toate punctele de vedere. Putem acomoda  grupuri de copii între 7 și 14 ani  -  câte 35-38 de copii pe fiecare sesiune.

Începem  și anul acesta din iunie, cu 6 sesiuni diferite.

CUM ARATĂ PROGRAMUL?

Relația cu banii este relația cu viața, în general. Pe de-o parte vrei să te bucuri din plin de cât mai multe și diverse experiențe, pe de alta, ești nevoit să fii prudent, să faci un plan, să te limitezi în funcție de prioritățile securității pe termen lung.

Aici, în zona aceasta de lume, unde încă păstrăm în celule memoria bunicilor noștri despre foamete, secetă și război, avem încă o relație ambivalentă cu prosperitatea pe care o putem genera în jurul nostru. Banul este încă ”ochiul dracului”, iar omul bine intenționat trebuie să fie, și modest, și sărac.

Pentru copilul meu, am ținut cu dinții de toate reflexele mele moștenite. Nu am vrut să transmit mai departe senzația aceea pe care am simțit-o recurent în copilărie – că niciodată nu e destul, că fără multe calcule și luptă, nu avem ziua de mâine acoperită. Dar nici să ratez reperele clare de înțelepciune și modestie nu am vrut.

Deschidem înscrierile la sediul nostru din București- Strada Cezar Bolliac nr.42, sector 3 (rond Piața Alba Iulia), pentru grupele permanente de preșcolari, an școlar 2024-2025.

Programul se recomandă copiilor între 4 și 6 ani, cu variante de lucru: 8.00 – 13.00, 8:00-13:30 (masa inclusa) sau 8.00 – 18.00. Se respectă structura anului școlar, fără program în timpul vacanțelor oficiale, cu excepția lunii iulie care poate fi organizată, separat, la cerere, pentru cei care au nevoie de program în timpul verii.

Nu este un program tradițional de grădiniță, ci unul conceput după 3 decenii de exeperimentare în învățământul preșcolar și adaptat nevoilor actuale de învățare ale copiilor noștri.

La Atelierele pentru preșcolari”Helikon-București”, activitatea copiilor urmărește conținuturile stabilite la nivel national, dar remodelează conceptul de grădiniță propus de Ministerul Educației, cu un alt mod de organizare a grupelor, cu un alt scenariu zilnic, mai alert, și cu mai mare mobilitate a copiilor în spațiu. Nu este un program acreditat de Ministerul Educației.

Structura programului nostru a fost inspirată din observațiile ultimilor ani, în atelierele de evaluare și feed-back cu preșcolari din București și din toată țara: o mare parte din copiii care au încheiat grădinița ar mai fi avut de lucru pe partea de motricitate fină și grosieră, pe exprimare și logică matematică, pe zona maturizării emoționale, astfel încât acomodarea la școală să fie cu succes. Ne-am gândit la un program care urmărește conștient, pentru fiecare copil, toate ariile principale de dezvoltare și le stimulează zilnic, cu măsurări atente, insistând pe ridicarea ștachetei în așa fel încât să fie vizibile efortul și satisfacțiile acestuia.

Programul acoperă toate nevoile de dezvoltare ale unui copil de gradiniță și se desfășoară după o metodă itinerară: fiecare spațiu de lucru nu este o clasă propriu-zisă, ci un atelier separat, condus de câte o educatoare specializată pe o arie anume de dezvoltare. ”Învățarea” se produce parcurgând zilnic aceste stații  de activitate, dintr-o sală în alta, pe grupe de vârstă omogene ca vârstă. Ne bazăm pe o rutină bine structurată, ambițioasă, cu atenție mare către integrarea tuturor tipurilor de experiențe academice, emoționale, fizice, sociale și estetice, potrivite vârstei. Copiii cunosc și lucrează în egală măsură cu toate educatoarele. (4-5 educatoare la o grupă). Stilul de lucru este unul jucăuș, dinamic și motivant, fără judecată, presiune și condiții anume puse pe copii, dar cu un impact deja măsurat - eficient și tranformator în dobândirea naturală aunui ritm de lucru alert, angajat și eficient.

Există un sistem de monitorizare a progresului copiilor, foarte nuanțat, cu feed-back periodic către familii și o procedură de documentare zilnică a activităților, accesibilă tuturor părinților.

Stațiile de lucru ale copiilor includ zilnic:

- Program pentru coordonarea și motricitatea fină - pictură, modelaj, colaj, machetare, cusut, fotografie, origami etc;

- Program pentru motricitate grosieră - gimnastică și jocuri de echipă;

- Program de desen (așa cum l-am descris în articolul meu despre importanța reprezentării grafice la vârsta preșcolară);

- Program de antrenament prealfabetar: familiarizarea cu literele, antrenament pentru discriminare fonematică etc;

- Program pentru dezvoltarea gândirii matematice: înțelegerea conceptelor numerice, a relațiilor între mulțimi, jocuri logice, Soroban etc;

- Program pentru cunoașterea lumii vii - se adresează memoriei faptice și capacității de a reține, descrie și conecta informații despre plante, animale, fenomene ale naturii, legi fizice și reacții chimice simple, experimente;

- Program pentru dezvoltarea limbajului: memorizări, povestiri după imagini, joc de rol, dramatizări.

- Program de dans și muzică

-Program de limbă engleză;

-Program de jocuri pentru autocontrol, atenție, gestionare a conflictelor, dezvoltare a toleranței la frustrare, autonomie, organizare;

Niciuna din ariile de mai sus nu este tratată ca disciplină distinctă. Copiii au proiecte lunare cu teme din aria lor de interes, fără să simtă că sunt datori cu un tip anume de progres sau de prestație academică. Acestea din urmă, însă, vor fi atent monitorizate și prezentate de Oana Moraru, în întâlniri periodice individuale, cu familiile. Există sprijin permanent pentru toate situațiile care apar în legătură cu dezvoltarea copiilor.

Prin urmare, activitățile din prima jumătate a zilei arată ca un spațiu de cercetare și investigare, cu o temă pentru toți și ”misiuni” pentru fiecare echipă (grupuri mici de copii, care lucrează separat, prin rotație la ”stațiile” de stimulare, conform ariilor de mai sus.) Integrăm în fiecare zi momente de autoreflecție, de stabilire a obiectivelor, de planificare și autoapreciere.

Programul se potrivește foarte bine copiilor care se află cu 1-2 ani înainte de înscrierea la școală, pentru că, prin el, descoperim ce aspecte ale dezvoltării trebuie stimulate, creăm motivații, un ritm anume de lucru, dorința de a finaliza, de a progresa, susținem curiozități, modelăm încrederea, atenția, autocontrolul.

Atmosfera este intensă, ca la antrenament, cu încurajare, tonus și energii ridicate, cu scoaterea copiilor din zona lor de confort atunci când descoperim că este nevoie de intervenții suplimentare - de pildă, pe limbaj, pe coordonare oculo-motorie, pe comunicare socială, logică etc. Nu există concurență, condiționări, disciplinări. Copiii descoperă plăcerea lucrului din energia profesorilor, se simt mereu relevanți, își pot descrie progresul, contribuie cu idei la proiectele lor de grup, sunt insistent încurajați să aibă inițiativă, să își descopere vocea, să își formuleze nevoile și deciziile.

Până la ora 13.00 programul are un caracter alert, antrenant și bine structurat, cu toate stațiile de lucru parcurse de copii, pe nivel și nevoi ale vârstei, și cu un mic-dejun pregătit de acasă, în pachetul copiilor.

Masa de prânz și gustarea de după-amiază, pentru cei care optează pentru program lung, se servesc la ora 13.00, respectiv, 16.00, sunt în sistem catering deja testat cu o firmă din apropierea sediului nostru. Este urmată de o perioadă de odihnă și, până la preluare, de timp și joc liber la dispoziția copiilor, de activități alese de ei sau joc în aer liber.

De copii se ocupă 12 educatoare calificate, (fiecare copil se întâlnește zilnic cu 4-5 educatori). Sediul are 9 săli de lucru, sală de sport, sală de mese, sală pentru odihnă, curte pentru activități în aer liber. Aproximativ. 80 de copii/anual își desfășoară activitatea pe o suprafață de 700mp în interior, plus curtea - 350mp. Grupele de lucru sunt de 8-12 copii.

Disponibilitatea locurilor depinde de ordinea înscrierilor. Acestea se fac accesând linkul de mai jos- buton formular inscriere. Recomandăm programul mai ales copiilor de la 4 ani în sus. Pentru cei care se află în primul an de grădiniță, e important să vă asigurați că acomodarea socială s-a făcut anterior, în cadrul unui program mai lejer de grădiniță, care a presupus un an de explorare și activități la alegere, conform nevoilor vârstelor mai mici.

Ulterior completării formularului de mai jos, va exista o sesiune comună de informare pe Zoom, cu Oana Moraru – pentru detalii despre program și șansa de a răspunde întrebărilor voastre.

Ultima etapă este securizarea locului , cu înscriere prin contract, conform planului de mai jos. Primul ciclu de înscriere, cu întâlnire la sediu și răspuns către primele cereri, se încheie la finalul lui martie 2024. În funcție de locurile rămase, vom mai lansa o sesiune, cu încheiere în luna mai.

FORMULAR ÎNSCRIERE

TAXA PROGRAM PREȘCOLARI:

Taxa de înscriere/ reinscriere- nereturnabilă: 2000 lei; Taxa se achită anual, la semnarea fișei de înscriere și a contractului, după selecția copiilor.

8:00h – 13:00h: 3.000 lei/copil/lună (10 luni calendaristice, cu vacanțe școlare conform programului național, respectate ca atare, fără program asigurat);

8:00h-13:30h- 3.600 lei / copil/ lună cu masa inclusă;

8:00h – 18:00h: 4.000/copil/ lună (include masa de prânz și gustarea de după-amiază, fără mic-dejun);

Etapele de înscriere și selecție a copiilor:

  1. Completarea formularului de către cei care doresc programul nostru;
  2. Participarea la o sesiune de grup, cu părinții, online, cu Oana Moraru – cu informații pe larg despre program; întâlnirea va fi anunțată pe mail, odată cu invitația (lunile februarie-martie);
  3. Sesiuni de cunoaștere a copiilor, la sediul nostru;
  4. Porți deschise pentru părinți (martie)
  5. Înscrierea fermă și semnarea contractelor; (finalul lunii martie);
  6. Porți deschise pentru părinți și copii (august)